Eten tijdens een trektocht, wat neem je mee?

Je kan toch nooit voor 3 dagen eten mee in je tas? Dat droogvoer is niet te vreten. Hoe doe je dat wanneer je pan vies is? Je moet toch ook gezond eten tijdens het hiken? Deze vragen worden mij vaak gesteld als ik praat over eten tijdens een trektocht. 

In de jaren heb ik veel ervaring opgedaan in het hiken en ben ook bekend geworden met veel verschillende merken droogvoer. Daarnaast weet ik inmiddels te vertellen dat je best voor 3 dagen vers voedsel mee kan nemen, maar qua gewicht zou ik het afraden. Alle tips en tricks heb ik voor jou hieronder beantwoord en gebundeld.

Eten tijdens een trektocht: vriesdroogvoeding. 

We beginnen met avondeten, want avondeten is vaak het zwaarste om mee te nemen. Na eigenlijk alles geprobeerd te hebben is gedroogd eten by far de meest lichtgewichte variant voor tijdens het hiken. Stel jij gaat voor drie dagen de bergen of de bossen in dan betekend dat één ding, je moet jezelf kunnen voorzien van voedsel en water. Als jij gaat voor verse voedsel heb jij gewoon weg een vollere rugzak.  Al deze extra kilo’s moet jij meter voor meter met je meezeulen. Als jij gaat voor avondeten uit een zak gedroogd eten, ben je zo klaar als je honger hebt en loop je zo licht mogelijk.

 Er zijn veel verschillende merken waaruit je kan kiezen. Ik zal er een paar uitlichten:

  • Travellunch lightweight food, dit merk wordt gebruikt door defensie in Nederland. Ze zijn zeker niet de duurste, maar verwacht geen fancy avondeten. 
  • Adventure food, deze bieden veel verschillende gerechten aan. Ze zijn dan ook iets duurder dan de meeste droogmaaltijdmerken. 
  • Real Turmat, Dit is eten tijdens een trektocht voor de flinke trek. Mocht jij van grote hoeveelheden houden kan je hier goed terecht. Deze zijn dan ook duurder dan de bovenstaande twee. 

Belangrijk is dat je zelf gaat experimenteren. Je zal uiteindelijk één vinden die je als lieveling gaat bestempelen. 

Het meest persoonlijke ontbijt maak je zelf  

Je bent een dief van je eigen portemonnee wanneer jij jouw ontbijt kant en klaar in de winkel koopt. Wij maken nu al bijna twee jaar ons ontbijt al reizend zelf. Het makkelijke is namelijk, havermout haal je in ieder land. Dus voor je ontbijt ga je gewoon van tevoren naar de winkel en je haalt: 

  • Havermout (de meest gemalen)
  • Melkpoeder (koffiemelkpoeder werkt perfect)
  • Notenmix (Zaden voor in de salade zijn goedkoper)
  • Rozijnen / gedroogd fruit
  • Extra: gojibessen, chiazaadjes, lijnzaad etc. 

Vanaf hier heb je enkel nog heet water nodig en je hebt een heerlijk ontbijt. 

Tussendoortjes tijdens een trektocht

Je verbrand ontzettend veel calorieën tijdens je tocht. Deze moet je ergens mee aanvullen. Vaak neem ik reepjes mee tijdens mijn trektochten, ook zijn Globetroter Fruitkeks een aanraden op te kopen. Maar mocht je de tijd hebben dan kan je ook deze gemakkelijk thuis maken. Zoek eens op zelfgemaakte trailmix. Deze trailmixes bestaan vaak uit veel calorieën, maar no worries. Je zal alles weer verbranden als je 10 kilometer in de benen hebt. Mocht je nu toch wat willen kopen dan raad ik de repen van Clif Bar Alpine Muesli. Deze zijn te krijgen in veel verschillende en bijzondere smaken. Clif bars zijn enorm voedzaam en zitten boordevol de essentials die jij nodig hebt.

Eten tijdens een trektocht: Lunchen

Het is belangrijk om goed te eten gedurende de dag. Voor lunch zorg ik dus zelf altijd voor een soortgelijke maaltijd als tijdens het avond eten. Dit omdat deze lichtgewicht zijn en veel calorieen bevatten. Mocht je nu iets goedkopers willen, ga dan voor crackers en pindakaas. Denk wel even na over het gewicht van de pot. Wat ik weleens doe is iets uit de pot halen en in een klein tupperware bakje meenemen. Zo hou jij het lichtgewicht. 

Ik wil toch ook wel iets gezonds mee

Kijk dan eens naar gedroogd fruit. Een zakje extra is natuurlijk geen probleem. Of misschien hou jij wel van noten. Mocht jij vers fruit willen dan raad ik aan dit in een afsluitbare zak mee te nemen. Het ligt helemaal aan de omgeving waar jij gaat hiken of het tijdelijk houdbaar is. 

Wat ik nog meer meeneem naast eten tijdens een trektocht

  • De Jetboil Zip

Een Jetboil Zip, wat is dat dan? Dit is een kooksysteem dat uit 1 stuk is gemaakt. Je kan er tot een halve liter water per keer in koken en hij kookt binnen 2 minuten. Daarnaast is hij heel compact en handzaam. Ook neem ik altijd de kleinste gasblikjes mee. Er past er minimaal één al in de Jetboil. 

  • Een Titanium spork

Ook een Light My Fire Titanium Spork kan niet missen tijdens een hike avontuur. In mijn eerste hike jaren nam ik nog wel eens sporks van plastic mee. Deze braken iedere keer weer af. Dat is natuurlijk zonde, dus heb ik een éénmalige investering gedaan. Let wel op dat je hem niet kwijtraakt, dat is mij al twee keer gebeurd. Niet echt ecologisch verantwoord. 

  • Een roestvrijstalen mok 

Ik neem altijd een extra mok mee. Dit omdat je hieruit kan ontbijten, maar ook voor een lekker koffietje onderweg heb je altijd wat in huis. 

Je ziet het dus goed: je hebt geen afwas. Dus je hoeft niets schoon te maken. Let wel op dit is als ik weg ga voor een drie daagse wandeltocht. Mocht je gaan voor meer dagen tot zelfs lange afstandsroutes, lees dan eens mijn blogs over gear onderweg.  

Vond je dit artikel leuk?

Share on Facebook
WhatsApp

Meer lezen? Ik schreef ook dit!

*Nieuw Nieuw Nieuw*

Embrace the winter

Meer leren over natuur in de winter? O.a. met Paddenstoelenexpert, Ijsbad, Koken boven vuur, Vuur maken en een Dark Sky experience